Lepší učení i emoce

Pojďme se podívat na další pozitiva hudby. Děti, které od malička zpívají, případně se i učí na nějaký hudební nástroj, lépe jim jde slabikování a následně čtení. Při zpěvu a učení písniček se navíc učí nová slova (znát a správně vyslovovat). Je však vhodné podotknout, že ne každý hudební styl je vhodný. Třeba české a moravské lidové písně jsou v různých nářečích, což není pro dítě na škodu, protože jinde se ke starým archaismům v podstatě nedostane. Rozvoj hudebního sluchu pomáhá i s učením cizích jazyků. Jde o napodobování. Zpívání písniček je napodobování slov a výslovnosti (rytmu) a cizí jazyk je to samé. Napodobujete slova a výslovnost. Nedoporučuje se však dětem pouštět moderní písně „pro děti“, kde párek tlusťochů přezpívá text písně za bušení tuc tuc. Z takového stylu moc dítě nemá a v podstatě bude vnímat hlavně to tuc tuc.

Psychologové doporučují rodičům a dalším členům rodiny, ať dětem zpívají. V podstatě ani nezáleží na kvalitě hlasu, jako spíše na správné výslovnosti a bohatosti slovního projevu. Začít můžete ještě před narozením potomka. Například při běžných domacích pracech si nastávající maminky mohou prozpěvovat. Pustit rádio je celkem zbytečné, protože dítě v bříšku vnímá slyší pouze zvuky matky nebo když někdo vyloženě mluví do břicha. Až v posledním měsíci začne slyšet i zvuky vzdálenější.
Muzikoterapie je vhodná pro předčasně narozené děti, kterým se pustí nahrávky se zpěvem a povídáním rodičů. Zvuky nejbližších je pro nedonošená miminka velmi uklidňující.

A s jakou hudbou je dobré začít ?

Nejlépe s hudbou pro děti zaměřenou na zpívání (důsledné vyslovování), tanečky a různá rytmická cvičení. Toto lze provádět prakticky od narození. Na internetu je takových písniček hromada a existují samozřejmě různá rodičovská centra, kde se lze k materiálům dostat. Některé základní umělecké školy přímo nabízí hodiny hudby a tance pro nejmenší a rodiče jsou přítomni v sále.

Můžete zkusit dát dítě hrát na nějaký hudební nástroj. Lze to zvládnout i v předškolním věku. Nutno však donutit dítě ke cvičení, ale ne formou drilu, ale musí cvičení chápat jako zábavu a hru. Jedná nová čínská studie uvedla, že děti, které takto malé učily na hudební nástroj, měly mnohem vyvinutější mozek na jazyky, plánování, povědomí o času. Byly trpělivější a odpovědnější k pozdějším školním povinnostem.
Pasivní poslouchání má také pozitivní vliv, nicméně zde jsem asi tak na pětině vlivu, než když hudbu opravdu aktivně provozujeme. Klidně stačí, když si s dítětem pustíte nahrávku a budete spolu zpívat.

nechte dítě zpívat nebo zpívejte s ním